پادکست 822 #5 شانزدهم اسفند 1395

داستان خروج من از کانتکت لیست، پختن نان و معرفی یک کتاب درباره تاریخ نوع بشر

نانی که خودم پختم

انتشار برنامه های جدید پادکست 822 از طریق کانال تلگرام پادکست 822 به اطلاع شما خواهید رسید.

برای ارتباط با من در زمینه پادکست 822 می توانید به آدرس روی تصویر فوق ایمیل بفرستید.

لینک عضویت پادکست 822 در آی تیونز.

۸ دیدگاه در “پادکست 822 #5 شانزدهم اسفند 1395

  1. اسقاط کافۀ خیارات متصوره از طرفین متعاملین، به عمل آمد، علی‌الخصوص خیار غبن، اگر چه فاحش باشد.

    این جملات را در اسناد معاملات می‌نویسند و خیال می‌کنند که به این ترتیب از اصطلاحات تخصصی اداری و حقوقی استفاده کرده‌اند. بی آن که فکر کنند کسی به این زبان حرف نمی‌زند و کمتر کسی است که معنای این جملات عجیب و غریب را دریابد.

    زبان اداری بازماندۀ نثر منشیانۀ قدیم و یکی از مظاهر سلطه جویی و استبداد دیوانی است. وسیله‌ای برای حفظ اقتدار نظام اداری و فاصله گذاری میان مردم و کارگزارانِ اداری و قرار گرفتنِ مباشرانِ بورکراسی در موضع برتری، به گونه‌ای که مراجعان به دستگاه اداری، تصور کنند که آن کسی که پشتِ میز نشسته از آنان برتر است و حق در همه حال با اوست، چون پشت میز نشسته و زبان اداری بلد است.

    تعابیرِ برساخته‌ای مانند: به پیوست ایفاد می‌گردد، ابتیاع فرمایید، اطلاع حاصل شد، امر به ابلاغ فرمایید و ده‌ها اصطلاح من درآوردی دیگر، نه فقط به قصد درازنویسی و تکلف زبانی است، بلکه مقصود اصلی از کاربرد این زبانِ دروغین و بی هویت، اعلام برتریِ نظام اداری و کارگزاران اداری است بر دیگران.

    حاصل این برتری جویی، تحقیر و از میدان به در کردنِ مردم، آن است که مراجعه کننده، که به زبان بوروکراسی، می‌شود: ارباب رجوع! نه در موضع ارباب و صاحب حق، که در موضع برده و بندۀ مطیعِ نظام اداری قرار می‌گیرد.

    جملات آمرانه‌ای از این قبیل: از تمام صفحات شناسنامه‌ات چهار سری کپی بگیر! کپی تمام صفحات سند منزل را بیاور! این نامه را ببر طبقۀ هفتم برای امضا بعد ببر طبقۀ زیر زمین برای ثبت دبیرخانه، بعد بیاور همین جا!
    این جملات آمرانه، و بسیاری از فرمان‌های غیر معقول و غیر منطقی، که به عنوانِ روال اداری شناخته شده‌اند، در واقع برای مرعوب کردنِ مردم و راندن آنان به موضع انفعال و تسلیم در برابر سلطۀ دیوانی است.

    در یکی از دانشگاه‌ها، دو اتاق مجاور هم بود که دانشجویان، باید به ترتیب پرونده‌شان را به آن دو اتاق می‌بردند. درِ یکی از اتاق‌ها بسته بود. (درِ اتاق در زبان اداری می‌شود: دربِ اتاق!) روی درِ بسته نوشته بود: مراجعه از حیاط دانشگاه.

    دانشجویان باید مسیری طولانی را زیر آفتاب می‌رفتند و بعد زیر پنجرۀ آن اتاق، در آفتابِ گرم تابستان، می‌ایستادند تا نوبت‌شان شود.
    از مسئولِ آن اتاق پرسیدم: چرا همین درِ داخلِ ساختمان را باز نمی‌کنید که دانشجو‌ها راحت باشند و زیر آفتاب نمانند؟
    فرمود:: دانشجو اگر راحت باشد، پررو و پرتوقع می‌شود.
    طراحی زبانِ اداری و روال اداری، بنا بر همین منطق است که، مردم پررو و پرتوقع نشوند.

    زمانی قرار شد کارت ملی، جایگزین شناسنامه شود، تا سند هویت افراد همیشه همراه‌شان باشد، و یک شمارۀ اختصاصی (کد ملی) نشانگر هویت شخص باشد. همین کارت ملی که در ظاهر برای سهولتِ کار اداری و راحتی مردم طراحی شده بود، دستاویزِ جدیدِ سلطه جویانِ اداری شده است. حالا کپی تمام صفحات شناسنامه و کپی پشت و روی کارت ملی و اصل شناسنامه و اصل کارت ملی و نیز کد پستی منزل و محل کار برای هر نوع کار اداری، ضروری است!

  2. من هم دو سال پیش به دل درد هایی دچار میشدم. دکتر گفت ورم معده است و هر روز باید قرص بخورم اما آن روزها برای بیماری مادرم استرس زیادی داشتم. قرصی نخوردم و آن دل دردها هم برطرف شد. من تجربه سردردهای بدی را بعد از جلسات طولانی و کسل کننده کاری هم داشته ام. بهای تحمل و همنشینی افرادی که حس می کنی نمی فهمند

  3. سلام اقای سخاوتی
    ایا تا به حال کتاب معراج السعاده یا نهج البلاغه یا شاهنامه یا قابوس نامه را مطالعه کردید ؟
    هیچ فکر کردید که در همین مملکت خودمان چه قدر اندیشمند و فیلسوف داریم که در گذشته می زیسته اند و مطالب ان ها راهنمای زندگی ماست و اگر ما بخواهیم تمامی مطالب ان ها را بخوانیم عمر ما کفاف نمیدهد؟
    با وجود این همه حکیم از جمله اهل بیت که سخنان انان درست محض است و یا سعدی و فردوسی و مولوی و خواجه عبداله انصاری و سنایی و هزاران افراد دیگر ، ایا نیاز به مطالعه کتب اندیشمندان غربی است ؟
    ایا تا به حال فکر کرده اید که چرا در فرهنگ غرب ؛ مرد ها پوشیده تر از زن ها هستند ؟
    ایا میتوانم بپرسم که شما تابع چه مذهبی هستید ؟ ایا اتئیست یا ندانم گرائید ؟ تابع چه مکتب فکری هستید ؟ ایا به روز جزا که پس از مرگ هست اعتقاد دارید ؟ ایا دستورات اسلام و مکتب تشیع برای شما قابل احترام هست ؟ شما چه هستید ؟
    توصیه میکنم کتاب معراج اسعاده را مطالعه کنید
    البته با دست زور هیچ وقت کسی باور پیدا نمیکند!
    امیدوارم که به مطالبی که گفتم در پادکست بعدی پاسخ بدهید
    با احترام
    ناشناس

    1. ناشناس عزیز،
      آیا تا به حال فکر کرده اید چرا در فرهنگ شرق دور زنان و مردان به یک اندازه پوشیده هستند؟ آیا شما در زمینه ی نحوه پوشش همه فرهنگ ها در طول تاریخ و فلسفه و نتایج آن تحقیقی جامعی منتشر کرده اید؟
      ملاک شما برای انتخاب منبع مطالعه چیست؟ مختصات جغرافیایی که شامل “ما” می شود را چطور تعریف کرده اید؟ اگر 500 کیلومتر یا 2000 کیلومتر از محدوده تعریف شده به یکی از جهت های جغرافیایی حرکت کنیم چه چیز باعث می شود که منابع و اندیشمندان آن جغرافیا کمتر به درد “ما” بخورد؟ آیا فکر نمی کنید که تقسیم بندی دانش بشری به غربی/شرقی یا داخلی/خارجی باعث محدود شدن ما در فهم و ادراک جهان و استفاده از تجربه ی زیسته ی بشری می شود؟
      آیا می دانستید که تفتیش عقایدِ یک نفر کار درستی نیست؟

  4. نمونه ای از کارای اینجوری که ما خودمون تو خونمون میکنیم :
    برای سرخ کردن از روغن ارده ی کنجد یا دمبه استفاده کنید ( تاکید میکنم روغن ارده ی کنجد نه روغن کنجد)
    از نمک دریا استفاده کنید
    شبا به اندازه ی یه ماش ، جوش شیرین و نمک دریا برزین کف دستتون باهاش مسواک بزنید
    عسل طبیعی بخرید(ولی گرونه . حداقل میتونید وقتایی که مریض میشید ازش استفاده کنید چون به شدت خاصیت درمانی داره)
    شیر و لبنیات از اینایی بخرید که خودشون دامدارن میان چیزاشونو پشت وانت میفروشن (البته مطمئن شید که طرف کارش درسته . ما اینجا از یکی حوالی فلکه قصرالدشت میخریم)
    آب از چشمه بگیرید(جوشاندن و آشغالگیری فراموش نشود) اگه نشد حتما دستگاه تصفیه بزنید

    پیرو فرمایشات جناب استاد شما از کجا مطمئنید نونتون از صحت و سلامت و کیفیت درستی برخوداره؟؟؟
    خیال پردازی واقعا عذاب آوره
    خیلی مطمئن نیستم کامنتم ارسال شده باشه برا همین دوباره میفرستم

    1. دوست عزیز
      در مورد بقیه عاداتنون من ذی صلاح نیستم که نظر بدم و در واقع نظری هم ندارم
      اما لطفا مسواک زدن با جوش شیرین رو ترک کنید هرچند به اندازه یک ماش .
      جوش شیرین همون کاری که مواد ابریزیو در خمیر دندونای سفید کننده که الان استفاده ازشون در کتابای رفرنس دندونپزشکی منسوخ شده رو تقلید میکنه .در نتیجه در کوتاه مدت احساس سفیدی و تمیزی دارید اما بعد از ی مدت مینای دندون کاملا ساییده میشه و رنگ زرد عاج دندون خودشو به نمایش میذاره .

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *