ده نشانه مسمومیت با کتاب

بعد از خواندن یک کتاب و یا در حین خواندن آن:

1- فکر می کنید که نویسنده کتاب، عالم فرزانه ای است که هر سؤالی داشته باشید می توانید از او بپرسید. از ازدواج گرفته تا ادامه تحصیل تا انتخاب شغل.

2- می خواهید به همانجایی که نویسنده به آنجا سفر کرده یا در آنجا بزرگ شده یا در آنجا عاشق شده یا در آنجا کشته شده سفر کنید. بعد از خواندن کتاب Eat Pray Love تمایل شدیدی برای سفر به هند و اقامت در همان آشرامی که خانم گیلبرت در آن به تزکیه نفس پرداخته بود، در من بوجود آمد. بعد از کمی جستجو بر روی اینترنت فهمیدم که تنها نیستم و آدمهای زیادی سعی می کنند اسم و آدرس آشرامی را که نویسنده کتاب با موفقیت مخفی نگه داشته است، پیدا کنند.

3-  به این نتیجه می رسید که همه چیزی را که روزی در قالب یک کتاب ممکن بود بنویسید، نویسنده قبل از شما و خیلی بهتر از شما نوشته است و شما دیگر هرگز قادر به نوشتن یک کتاب نخواهید بود.

4- شروع می کنید به تلاش برای یافتن چیزهایی در زندگی واقعی که در آن کتاب توصیف شده اند. به عبارت دیگر زیبایی یک نقاشی را وابسته می کنید به زیبایی چیزهایی که در آن نقاشی به تصویر کشیده شده اند.

5- در تلاش ناموفق برای خریدن یا بدست آوردن چیزهایی که نویسنده توصیف کرده است افسرده می شوید. این چیز ممکن است یک غذا یا یک لباس یا یک صندلی باشد.

6-7-8-9-10-

به جای اینکه تلاش کنید دنیای خودتان را با چشمان نویسنده (یا نقاش یا آهنگساز یا معمار) ببینید، تلاش می کنید با چشمان خود به دنیای او نگاه کنید. به جای اینکه دیدن را از هنرمند یاد بگیرید تلاش می کنید عاشق آن چیزهایی که او دیده است بشوید. و در این راه چیزهای زیبای زیادی و زیبایی چیزهای زیادی که نویسنده آن کتاب خاص فرصت توصیفشان را نیافته است از دست می دهید. لطایف عشقی که حافظ نسرود. یا شهرهایی که پائولو کوئیلو از آنها رد نشد. یا بودنی را که میلان کوندرا یا خیام یا سهراب تجربه نکردند.

3 دیدگاه

  1. من گاهی احساس می کنم با وبلاگ شما مسموم شدم . همش می خوام بدونم نظر شما درباره ی فلان مسئله چیه تا همون رو تکرار کنم . خیلی وحشتناکه . یه بار تصمیم گرفتم دیگه نیام به اینجا سر بزنم ، ولی نشد . کاش یه درمانی هم واسه مسموم شدن بنویسید تا اونو انجام بدم .

  2. خیلی جالبه . فک میکنم خیلیا با قرآن دچار مسمیت شدن . به جای اینکه سعی کنن دنیا رو با نگاهی که معرفی میکنه ببینن ؛ همون کارایی رو که گفته عینا تکرار میکنن .
    بازم ممنون

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *