دو روش برای استاد شدن در هر کاری

یک – گرفتن یک مدرک دکترا از دانشگاه آزاد یا هر دانشگاه دیگر داخلی و یا خارجی (ترجیحا مورد تایید یک وزارتخانه متصدی آموزش مادون متوسط)
دو- صرف ده هزار ساعت برای تمرین آن کار
فرقی نمی کند که آن کار چیست. پیانو زدن، آغازگری، نوشتن، طراحی، نجاری، تکلم به یک زبان جدید، آشپزی، معماری، رهبری، مدیتیشن، پرورش اسب، تربیت سگ، شنا، غلبه بر استرس یا هر چیز دیگری.
هیچ میان بری به جز روش اول وجود ندارد.
حداقل ده هزار ساعت (این عدد حاصل سالها تلاش و تحقیقات علمی است و اگر بر روی اینترنت جستجو کنید حتما مستندات مربوط به آن را پیدا خواهید کرد.) تمرین لازم است تا در یک کاری به درجه استادی برسی. تا بتوانی هنرمندانه چیزی خلق کنی.
ده هزار ساعت یعنی ده سال هر روز، روزی 2.7 ساعت تمرین کردن. بدون یک روز تعطیلی.

من خودم که فکر کردم دیدم به جز راه رفتن و حرف زدن(به معنای عام کلمه) تا حالا هیچ کاری را ده هزار ساعت تمرین نکرده ام. من هم مثل اکثر آدمها استاد راه رفتن و حرف زدن هستم.

22 دیدگاه

  1. سلام. من قانون 10 هزار ساعت رو توی اینترنت سرچ کردم. و یک مطلب نقادانه پیدا کردم. این نوشته توضیح میده که چرا معتقده این قانون یک افسانه ست. لینکش رو اینجا میذارم:https://www.6seconds.org/2018/02/09/the-great-practice-myth-debunking-the-10000-hour-rule-and-what-you-actually-need-to-know-about-practice/#:~:text=What%20does%20it%20take%20to,more%20or%20less%20%E2%80%93%20completely%20false.  

  2. با سلام
    آقای سخاوتی بعضی مطالبت خیلی جالب هستند .واقعاً خوشم می آد وقتی می خوانم اما حیف که مثال کاربردی کم داری
    مثلاً اون مطلبت در مورد شادی و خط پابۀ شادی و یا اون مطلبت در مورد رها کردن خود و علت اضلی ناشادی در این است که خودمان را می خواهیم
    در مورد این که از خود بایستی رها شد امروز ایک کار را با همکارم انجام دادم یعنی کمکش کردم اما یه جورایی اون احساس کرد (البته به نظرم) که وطیفه ام بوده
    در کل از مطالبت متشکرم

  3. من 40 سالمه. اگه به طور ميانگين روزي 8 ساعت خوابيده باشم تا حالا 116800 ساعت خوابيدم. اگه به طور ميانگين روزي يك ساعت خورده باشم تا حالا 14600 ساعت خوردم. اگه از سن 7 سالگيم حداقل روزي يك ساعت تلويزيون ديده باشم كه حتما بيشتر ديدم تا حالا حدود 12000 ساعت تلويزيون ديدم. دوران دبيرستان و دانشگاه و پست دانشگاه كه جمعا ميشه 12سال اگه دو سوم هر سال را سر كلاس درس بوده باشم و روزي 4 ساعت جزوه نوشته باشم ميشه به عبارت 11680 ساعت ژس من در اين سه كار استادم: خوردن و خوابيدن و جزوه نوشتن. خوبه ديگه. استادي در اين سه كار بعد از 40 سال زندگي پربار!!

  4. کسی که عاشقه، شاید چند برابر این زمان وقت بذاره و هرگز به اینکه چقدر وقت گذاشته فکر نکنه و هر لحظه به کیفیت کارش فکر می کنه… این ساعت ها این کارا همه عشق می خواهد

  5. واقعا هیچ میانبری جز روش اول وجود نداره؟
    اینو جدی گفتی؟
    مثلا نمیشه از طریق منابع موجود روی اینترنت معماری خوند؟یا برنامه نویسی؟
    این مطلب با مطالب توی امکان تناقض نداره؟چون اونجا گفتی هر چیزی رو از طریق اینترنت میشه یاد گرفت؟

  6. یاد گرفتم کم اعتماد کنم به حرف دیگران مخصوصا حرفهای دینی مخصوصا شایعات مخصوصا حرفهایی که میگن ریشه علمی داره.

    ولی دارم پی میبرم به اینکه دکتر فرهنگ هولاکویی فک میکنم بشه بهش اعتماد کرد..

    تقریبا 5 سال روزی 5 ساعت.

    1. Salam

      manam 8 sale ba Dr. olakouee ashnam, yeki az chizae ke azash yad gereftam barkhord mantaghi ba tamame masel hastesh va ela akhar alanam ke RADIO HAMRAHO rah andakhte.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *